מה זה מציאות מדומה

מציאות מדומה (Virtual Reality, VR) היא תוכנת מחשב היוצרת לאדם המשתמש בה אשליה של מציאות חדשה, שאינה המציאות האמתית.

תחום המציאות המדומה כפי שאנו מכירים אותו הוא תחום חדש מאוד, אך האנושות ניסתה במשך כמעט מאתיים שנים ליצור הדמיות למציאות שאינה המציאות שלנו. בשנת 1838 פיתח המדען צ'ארלס וויטסטון מכשיר מיוחד לו הוא קרא "מציג מאסטר" (View Master). המציג המאסטר היה מורכב משתי עדשות, אחת לכל עין, כאשר לכל אחת מהן הוצמד איור של מרחב תלת מימדי מזווית שונה. כך נוצרה אשליה אופטית שגרמה למשתמש להרגיש שהוא נמצא בחלל תלת מימדי אחר.

על בסיס "מציג המאסטר" פיתחה גוגל לראשונה את ה"Google Cardboard" הפופולרי שלה.

ככל שהשנים עברו התפתחה הטכנולוגיה. תחום האלקטרוניקה צמח, עולם המחשבים הצמיח עור וגידים וכך גם יכולתה של האנושות לדמיין את עתיד הטכנולוגיה השתפרה. בשנות השלושים פורסם סיפור מדע בדיוני של הסופר סטנלי ג'י ווינבאום בו הייתה משקפת הנותנת ללובש חוויה של עולם בדיוני. אם נסתכל על הסיפור היום - נראה שהסופר תיאר בסיפורו באופן די מדויק את חוויית המציאות המדומה המדורני.

בשנות החמישים פותח לראשונה מתקן מציאות מדומה - ה"סנסורמה" (Sensorama). הסנסורמה היה תא קופסתי גדול שהפעיל ועורר את כל החושים - החל מרמקולים בסטראו, תצוגת תלת מימד ועד למאווררים, כיסא שזז וריחות שונים שהותאמו למגוון רב של סיטואציות.

בשנת 1968 פותחה קסדת המציאות המדומה הראשונה שלא הייתה מחוברת לסרט שצולם מראש, אלא למחשב. הדרך בה הקסדה יוצרה הייתה מסורבלת, גדולה ולכן תלו את הקסדה מהתקרה.

כעבור 21 שנים נולד השם אותו אנו מכירים היום - מציאות מדומה. ג'רון לנייר, מדען מחשבים, ייסד חברה בשם "מעבדת תכנות וירטואלית" שייצרה ומכרה לראשונה בהיסטוריה משקפי מציאות מדומה וכפפות. על אף שמדובר בהמצאה פורצת דרך בתחום, הטכנולוגיה הייתה מיועדת בעיקר לאנשים עשירים: משקפי המציאות המדומה עלו כמעט חמישים אלף דולרים, והכפפות עלו כמעט עשרת אלפים דולרים נוספים.

בעקבות פיתוחה של מעבדת התכנות הוירטואלית, חברות נוספות התחילו לייצר מוצרי מציאות מדומה שמכרו ישירות ללקוח - החל ממשחקי וידיאו בארקייד ועד למשקפי VR של חברת SEGA בעלות של מאתיים דולרים בלבד ומשקפי המציאות המדומה של נינטנדו בעלות של מאה ושמונים דולרים בלבד. כלל המוצרים לא יצאו לפועל כמתוכנן או נכשלו כישלון טוטאלי ונגנזו.

עם תחילת המאה ה-21 והצאתה של הטכנולוגיה והאלקטרוניקה, קטנו גודלם של הרכיבים, המחשבים התפתחו ונהיו לעוצמתיים יותר וגם לזמינים יותר, מה שאפשר לחברות כמו גוגל, גלקסי ופייסבוק לייצר בפעם הראשונה משקפי מציאות מדומה במחירים נגישים לכל כיס ובאיכות גבוהה מאוד.


לילד\ה הסקרן\ית במיוחד


בשנת 1999 יצא לאקרנים הסרט "המטריקס", בו כלל האנשים בעולם חיים במציאות מדומה אחת ענקית מבלי לדעת שהם חיים בה. עקרונות הסרט והטכנולוגיות הדמיוניות שהוצגו בו היוו (ועדיין מהוות) חותם חברתי שהביא את תחום המציאות המדומה לשיח היום יומי.