מה זה בינה מלאכותית

בינה מלאכותית היא תחום בעולם מדעי המחשב, בו מנסים מתכנתים ליצור חיקוי של האופן בו חושב ומתנהג האדם באמצעות מחשבים. כלומר, המתכנתים מנסים לגרום למחשבים לבצע פעולות מסובכות ומורכבות שכרגע רק בני האדם מסוגלים לעשות, כמו למידה ("למידת מכונה").

אחת הדוגמאות לבינה מלאכותית פשוטוה הקיימת כיום היא יכולתם של המחשבים לשחק שחמט נגד בני אדם. בעבר, אף מחשב לא הצליח לנצח בני אדם במשחק השחמט. בשנת 1997, לראשונה אי פעם, הפסיד אלוף העולם בשחמט למחשב במשחק שחמט. כיום, לאחר שנים רבות של מחקר ופיתוח תוכנה, בכל מחשב ביתי יש בינה מלאכותית המסוגלת לנצח כל אדם בשחמט.

ישנם שני סוגים של בינה מלאכותית. הראשונה, בינה מלאכותית הדומה לאדם - בה המחשב חושב ומסיק מסקנות כמו המוח האנושי. השנייה, בינה מלאכותית שאינה דומה לאדם - בה המחשב יהפוך לחושב עצמאי, אך ללא קשר לאופן בו המוח האנושי חושב באופן עצמאי.

את יכולות הבינה המלאכותית נוכל למדוד בשתי רמות - בינה מלאכותית חזקה היא בינה מלאכותית בה המחשב יכול לחקות פעולות חשיבה, ולפתור בעיות כלליות ומורכבות מאוד. לעומת זאת, בינה מלאכותית חלשה היא בינה מלאכותית בה המחשב יכול לבצע פעולות מצומצמות ופשוטות המוגדרות מראש, כמו משחק שחמט, הוכחות בגיאומטריה, פתרון משוואות וכו'.

הדרך לזהות בינה מלאכותית הומצאה בשנת 1950 על ידי אלן טיורינג, מהאנשים הראשונים שהמציאו את תחום המחשבים ויצרו את החוקים הבסיסיים שבאמצעותם עובדים כל המחשבים היום. אחד מהחוקים הללו הוא "מבחן טיורינג":

במבחן טיורינג, המטרה שלנו היא לבדוק האם הדמות שעומדת מולנו היא מחשב, או יצור בעל תבונה. במבחן, יושב ה"חוקר", שהוא הדמות אותה אנו בוחנים, מול שני גורמים חבויים המשוחחים עם החוקר דרך מסך מחשב. אחד מהגורמים הוא בן אדם, והשני הוא מחשב. אם ידע הנבחן לזהות מי הוא המחשב ומי הוא האדם, נגלה כי הדמות שעומדת מולנו היא יצור בעל תבונה. אם לא, נגלה כי הוא מחשב.


לילד/ה הסקרן/ית במיוחד


עד כמה קרובים אנחנו לבינה מלאכותית שתהיה חכמה כמונו?
האנושות מתקרבת מאוד ליכולת לפתח בינה מלאכותית שתהיה דומה ליכולות של האדם - בשנת 2014, הצליח מחשב לעבור את מבחן טיורינג כשקיים שיחה עם בן אדם ברמה של נער בן 13.